Een goed geschreven tekst staat als een huis. Of je nu een essay, een zakelijk rapport of een blogpost schrijft: structuur en opbouw zijn cruciaal voor het overbrengen van je boodschap. Let daarbij op het volgende:
Pakkende inleiding:
Begin met een inleiding die de aandacht van je lezers trekt. Stel het onderwerp voor en formuleer een hoofdboodschap. In de inleiding wordt de toon gezet voor de rest van de tekst die als het goed is de lezer aanmoedigt om verder te lezen.
Een goede inleiding is bijvoorbeeld: Het krachtige gerommel van de waterval, het zachte gefluister van de bomen in de wind, en de warme zonnestralen die door de bladeren heen glippen. De natuur heeft een unieke manier om ons te betoveren en te inspireren. In deze blog nemen we je mee op een reis naar enkele van de meest adembenemende nationale parken in de Verenigde Staten. Deze inleiding is beeldend en trekt de lezers als het ware de natuur in. Verder zet de intro de toon voor wat zij in de rest van de blog kunnen verwachten.
Het voelt heel anders dan het volgende begin: In deze blog gaan we het hebben over nationale parken in de Verenigde Staten. Er zijn veel verschillende parken en ze zijn allemaal interessant op hun eigen manier. Deze inleiding mist de haakjes die de aandacht van lezers vastgrijpen, bovendien hebben zij geen idee wat er als tekst zal volgen.
Bodytekst
Verdeel de tekst in goed georganiseerde alinea’s of secties. Elke alinea moet één idee presenteren en worden ondersteund met feiten, voorbeelden of argumenten.
Zo is deze alinea: ‘Ons doel is om jonge, ondernemers te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun startups. We begrijpen dat zij vaak te maken hebben met beperkte financiële middelen en een overvloed aan ideeën. Daarom bieden we betaalbare co-workingruimtes aan. Hier kunnen young professionals netwerken met gelijkgestemden en leren van ervaren ondernemers.‘
Beter dan deze tekst: ‘Wij bieden diensten aan voor ondernemers. We hebben co-workingruimtes en mentorschap beschikbaar.‘
Dit gezegd hebbende, lees ik regelmatig langdradige teksten waarin de schrijver elk detail wil vermelden en in verschillende bewoordingen in herhaling valt. Een goede tekst geeft relevante informatie in zo weinig mogelijk, maar goed gekozen woorden. De pay-off van BEER & Goed Teksten is niet voor niets: ‘Wanneer elk woord telt’.
Bruggetjes
Gebruik overgangszinnen, journalisten spreken graag van ‘bruggetjes’, om soepel van het ene idee naar het andere over te gaan. Dit helpt je lezers de logische stroom van je tekst te volgen. Een effectieve overgangszin kan zijn: ‘Ondanks de uitdagingen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd, zijn er positieve tekenen van groei en innovatie te zien.‘
Deze overgangszin geeft aan dat de tekst zal verschuiven van het bespreken van uitdagingen naar het bespreken van positieve ontwikkelingen. Een duidelijk signaal voor de lezer dat er een verandering in het onderwerp of de focus van de tekst komt.
Conclusie
Afhankelijk van je tekst – voor een blog of een krantenartikel geldt dit minder, voor een essay of academisch artikel juist meer -, sluit je je verhaal af met een conclusie die de belangrijkste punten samenvat en je hoofdboodschap bevestigt. Je geeft je lezers iets om over na te denken.